Πέμπτη 12 Μαρτίου 2020

Κορονοιός και παγκόσμια οικονομία


Ίσως η πιο σημαντική επίπτωση του κορονοιού  να είναι οι επιπτώσεις του στην παγκόσμια οικονομία με πιθανές συνέπειες μια νέας ύφεσης και όχι τόσο ο  κίνδυνος για την δημόσια υγεία. Σύμφωνα με τον Bloomberg το πλήγμα του ιού για την Κινεζική οικονομία εκτιμάται στα 140 δις$, με κύριους αποδέκτες τα εκατομμύρια των Μικρών και Μεσαίων Επιχειρήσεων και την Απασχόληση.
Η «καραντίνα» που επιβλήθηκε σε περιφέρειες των 50 και 30 εκατ. κατοίκων όπως οι Hebei και Zhejiang όπου εκδηλώθηκαν τα πρώτα κρούσματα, έχει επιφέρει ήδη σημαντικά πλήγματα στον τομέα των μεταφορών αλλά  και σε εξωστρεφείς τομείς της Κινεζικής οικονομίας, με επιπτώσεις στην παγκόσμια «εφοδιαστική αλυσίδα». Σύμφωνα με το Κινεζικό Υπουργείο Μεταφορών οι εγχώριες μετακινήσεις μειώθηκαν κατά 82% σε σχέση με πέρυσι  την ίδια περίοδο με μόνο τον τομέα των εγχώριων αερομεταφορών να έχει ακυρώσει ήδη 20 εκατομμύρια εισιτήρια  κόστους 2,86 δις $ .

Η παραμονή εκατομμυρίων ανθρώπων στα σπίτια τους από τα οποία βγαίνουν μόνο για την κάλυψη των άμεσων αναγκών τους έχει σαν αποτέλεσμα εκατομμύρια μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, εγχώριες και ξένες, να υποστούν τεράστια μείωση στους τζίρους τους. Μόνο οι πωλήσεις κινητών τηλεφώνων εκτιμάται ότι θα μειωθούν κατά 50% το πρώτο τρίμηνο του 2020 σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά ενώ αντίστοιχα το εξωτερικό εμπόριο κινητών και περιφερειακών Ηλεκτρονικών Υπολογιστών θα υποστεί μείωση 30 με 50%. Μια πρώτη αισθητή επίπτωση αποτελεί ή αύξηση των τιμών ειδών πληροφορικής στην χώρα μας, με κίνδυνο σημαντικών ελλείψεων την επόμενη περίοδο.
Οι πωλήσεις αυτοκινήτων τον μήνα Ιανουάριο κατέγραψαν μείωση της τάξεως του 22% ενώ τον Φεβρουάριο η αύξηση ξεπέρασε το 30%, προκαλώντας συναγερμό σε πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες με έδρα τον Δυτικό Κόσμο που έχουν επενδύσει πολλά για την βιωσιμότητα τους στην κατανάλωση της μεσαίας τάξης στην Κίνα.  Αναλυτές της αυτοκινητοβιομηχανίας κάνουν λόγο για ετήσια μείωση της παραγωγής αυτοκινήτων της τάξεως του 1 εκατ. Μόνο η επαρχία Hebei, στην οποία είχε κλείσει το σύνολο των εργοστασίων, παράγεται το ¼ των αυτοκινήτων στην Κίνα ενώ εκεί βρίσκονται οι ποιο σημαντικές βιομηχανίες ανταλλακτικών αυτοκινήτων, όπως ηλεκτρικά εξαρτήματα, φρένα και φώτα.  Ήδη η   Hyundai και  η Nissan έκλεισαν  για ένα διάστημα όλα τα εργοστάσια τους Νότια Κορέα, λόγω έλλειψης εξαρτημάτων καλωδίωσης και λοιπών ανταλλακτικών  που παράγονται στην Hebei.
Η τουριστική δαπάνη των Κινέζων ανέρχεται σε 23 δις $ μηνιαίως, ποσό που αντιπροσωπεύει το  16% της παγκόσμιας τουριστικής δαπάνης. Οι τουριστικοί προορισμοί εκτός Κίνας αντιμετωπίζουν απώλειες της τάξεως των 4,6 δις $ το μήνα με σημαντικές επιπτώσεις σε διεθνής αεροπορικές εταιρίες όπως  η America Airlines, η  British Airways και η  Lufthansa που αντιμετωπίζουν καθημερινά ακυρώσεις πτήσεων. Ο τουριστικός τομέας εκτιμάται ότι θα ανακάμψει μετά το 2021, γεγονός που θα πλήξει άμεσα τουριστικούς προορισμούς μεταξύ των οποίων και στην χώρα μας όπου  οι Κυκλάδες  έχουν επενδύσει ιδιαιτέρως στην Κινεζική αγορά -όπως η Σαντορίνη-.
Πολλά εμπορικά πλοία έχουν παραμείνει καθηλωμένα στα Κινεζικά λιμάνια στην Σαγκάι και στον Χονκ Κόνγκ όπου μόλις οι μισοί λιμενεργάτες έχουν επιστρέψει στις εργασίες τους. Ναυτιλιακοί γίγαντες όπως οι MSC Mediterranena, η Hapag-Lloyd και η CNA_GGM έχουν μειώσει τις ναυλώσεις πλοίων για την Κίνα με συνέπεια την αφαίρεση εμπορικών όγκων αξίας 350 εκατ $ κάθε  βδομάδα.
Η μείωση της ζήτησης πρώτων υλών για την βιομηχανική παραγωγή έχει οδηγήσει σε μείωση της τιμής των σιδηρομεταλλευμάτων, του χαλκού και του πετρελαίου. Σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της Διεθνούς Υπηρεσίας Ενέργειας η μείωση της παγκόσμιας  ζήτησης του πετρελαίου αναμένεται στα 435 Kb/d* το πρώτο τέταρτο του 2020 λόγω της μείωσης των μετακινήσεων και δεδομένου ότι η Κίνα απορροφά το 75% της ετήσιας αύξησης της ζήτησης,- καθώς η αντίστοιχη ζήτηση των χωρών  του ΟΟΣΣΑ βαίνει μειούμενη-. Η εξέλιξη αυτή οδήγησε ήδη σε μείωση της τιμής πετρελαίου κατά 20% προκαλώντας σημαντικές απώλειες στα έσοδα των πετρελαιοπαραγωγών χωρών. Η έκθεση ολοκληρώνεται με την ανάγκη μείωσης της παραγωγής πετρελαίου από τις χώρες του ΟΠΕΚ γεγονός που θα πλήξει περεταίρω τα έσοδα τους. Η εξέλιξη αυτή απετράπει τον Ιανουάριο λόγω της μείωση της παραγωγής πετρελαίου στην Λιβύη από 1,3 Mb/d σε 500 Kb/d λόγω των αποκλεισμών πετρελαϊκών εγκαταστάσεων από τις δυνάμεις Χαφτάρ . Το γεγονός αυτό οδήγησε σε άρση των πιέσεων  του από την διεθνή κοινότητα και σε ναυάγιο τα συμπεράσματα της Συνόδου του Βερολίνου αποτελώντας ένα ακόμα πλήγμα για τον Ερντογαν.
Η  Κινεζική Κυβέρνηση επιχειρεί ρίχνοντας περί τα 173 δις $ ρευστό χρήμα στην αγορά,  μειώνοντας  τα επιτόκια και με σειρά μέτρων μέσω των Τοπικών Κυβερνήσεων που περιλαμβάνουν μειώσεις ενοικίων στις επιχείρησες, καθυστερήσεις στην καταβολή ασφαλιστικών εισφορών και δάνεια, ν’ αποτρέψει την απώλεια θέσεων εργασίας που εκτιμάται ότι θα αγγίξει  τα 10 εκατ. Παρ όλα αυτά ο ρυθμός ανάπτυξης της Κίνας τον πρώτο τρίμηνο θα κυμανθεί στο 4,5%  με πιθανότητα να κλείσει στο 5,5% στο τέλος του 2020, το χαμηλότερο δλδ μετά το 1990.
Η επιβράδυνση των ρυθμών ανάπτυξης  θα έχει σημαντικές επιπτώσεις στην παγκόσμια οικονομία οδηγώντας πολλούς αναλυτές να προδικάζουν μεγάλη περίοδο οικονομικής ύφεσης. Ενδεικτική είναι η εικόνα των διεθνών χρηματιστηρίων της 24ης Φεβρουαρίου όταν παρατηρήθηκε ένα παγκόσμιο sell off επενδυτών και μαζική αγορά χρυσού που παρουσίασε ρεκόρ επταετίας.
Το 2008 η χρεοκοπία της Lehman Brothers και η οικονομική κρίση στο Δυτικό Κόσμο που επέφερε 3 Μνημόνια στη χώρα μας και αποικιοποίηση, εν πολλοίς αντιμετωπίστηκε από την ανάπτυξη των οικονομιών της Ασίας αποτρέποντας το να πάρει παγκόσμιες διαστάσεις. Αν επαναληφθεί μια ανάλογη κρίση με επίκεντρο την Κίνα αυτή τη φορά οι εξελίξεις θα είναι πολύ πιο σοβαρές με καταλυτικές και πολύ-επίπεδες συνέπειες σε χώρες που παραμένουν παρασιτικές , με υψηλές υποχρεώσεις αποπληρωμής του χρέους και  χωρίς σχέδιο ενδογενούς παραγωγικής ανασυγκρότησης όπως η δική μας.

(*kb, Mb/d : χιλιάδες και εκατομμύρια βαρέλια  πετρελαίου ανά ημέρα)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Ισλαμο-αριστερά.

Για εμάς που διήλθαμε από τους δρόμους της Αριστεράς η υποστήριξη του Παλαιστινιακού   δικαιώματος σε πατρίδα, όπως αντίστοιχα των Κούρδων, ...