Παρασκευή 12 Μαΐου 2017

Με αφορμή την ταινία του Θ.Α «ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΗ»

Με αφορμή την συμπλήρωση 2 χρόνων από τον θάνατο του μεγάλου μας σκηνοθέτη Θ. Αγγελόπουλου, η Ταινιοθήκη της Ελλάδας πραγματοποιεί αφιέρωμα στις τις ταινίες του. Αφορμή του σημειώματος αποτέλεσε μια ταινία σταθμός –η πρώτη μεγάλου μήκους του σκηνοθέτη που βγήκε στις αίθουσες των κν/φων το 1970 και σηματοδότησε την έναρξη της περιόδου του νέου ελληνικού κιν/φου-: η Αναπαράσταση. Ο Θ.Α κάνει κάτι «δικό μας» σε αντιπαράθεση με τις γρήγορες εικόνες του Δυτικού κιν/φου, αποτυπώνοντας   συγκλονιστικά το πορτρέτο της ελληνικής επαρχίας, σε άσπρο-μαύρο, με ομίχλη και βροχή ,σπάζοντας την ησυχία του τοπίου με Ηπειρώτικα μοιρολόγια. Το στυλ αυτό αποτέλεσε την ιδιαίτερη έκφραση του σκηνοθέτη σ όλη την μετέπειτα πορεία του.
Η ταινία διαπραγματεύεται μια συγκλονιστική δολοφονία που έγινε τον Απρίλη του 1968, στο χωριό Πολυνέρι Θεσπρωτίας –ορεινός οικισμός μεταξύ Σιβότων  και Πλαταριάς-, με θύμα τον Χαρίσι Πάντο και θύτες, την γυναίκα του Αγγελική και τον εραστή της –αγροφύλακα- Κώστα Τζώρτζη. Την πραγματοποίηση του εγκλήματος που διαπράχθηκε στο σπίτι του θύματος –λίγες μέρες μετά την επιστροφή του  από την Γερμανία που δούλευε μετανάστης-, ακολούθησε η ταφή του στον κήπο του σπιτιού από τους θύτες, οι οποίοι διέδωσαν ότι επέστρεψε στη Γερμανία. Ο Αγγελόπουλος διαφορετικά από τον Ντοστογιέφσκι στο «Έγκλημα και Τιμωρία» δεν προσεγγίζει την ευκαιρία της μετάνοιας και της τελικής λύτρωσης  αφού εκλείπει παντελώς κάθε αναφορά στην πνευματική διάσταση – δεν αναφέρεται πουθενά πχ η στάση του ιερέα του χωριού έναντι του γεγονότος-. Η Αγγελική και ο Κώστας δικάζονται σε ισόβια δεσμά και εκτίουν την ποινή τους χωρίς μεταμέλεια στις φυλακές της Κέρκυρας .

Νεα ΚΑΠ: η αιτία των αγροτικών κινητοποιήσεων

Η χρονική μετάθεση κατά ένα χρόνο της εφαρμογής του όρου της νέας Κοινής Αγροτικής Πολιτικής (ΚΑΠ) περί υποχρεωτικής αγρανάπαυσης, συνιστά τ...