Πέμπτη 7 Μαρτίου 2013

ΔΙΚΤΥΟ ΠΑΝ-ΗΠΕΙΡΩΤΙΚΗΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ

Με ιδιαίτερη ικανοποίηση -ως μέλη πρωτοβάθμιων συλλόγων και αδελφοτήτων- δεχτήκαμε την πρόσκληση της Παν-ηπειρωτικής Συνομοσπονδίας στις 17 του Δεκέμβρη για την σύσταση Δικτυού Αλληλεγγύης Ηπειρωτών.

Η Συνομοσπονδία όντας συνιστώσα 450 και επιπλέον πρωτοβάθμιων σωματείων και ομοσπονδιών αποτελεί τον κατ εξοχή φορέα εκπροσώπησης χιλιάδων αποδήμων Ηπειρωτών στην Ελλάδα και στον εξωτερικό . Δεν θα μπορούσε λοιπόν να μείνει απαθής μπροστά στις συνέπειες των εξοντωτικών οικονομικών μέτρων που οδηγούν ταχύτατα στην κατάρρευση του Κοινωνικού Κράτους και στην αποδιάρθρωση μεγάλου κομματιού των συμπολιτών μας –αποδήμων Ηπειρωτών- .


Κρίσιμο στοιχείο για την επιτυχία του εγχειρήματος είναι η ενεργοποίηση των πρωτοβάθμιων πολιτιστικών συλλόγων που σε μεγάλο βαθμό η λειτουργία τους έχει περιοριστεί σε πολιτιστικά δρώμενα – αμφίβολης ποιότητας σε αρκετές περιπτώσεις- ακλουθώντας τον εγγενή εκφυλισμό της παράδοσης μας σε φολκλορικού τύπου εκδηλώσεις στα ύστερα χρόνια της μεταπολίτευσης. Αναπότρεπτος εκφυλισμός, δεδομένης της βίαιης ανακοπής της ζωής στα χωριά μας που μετά την τελευταία εσωτερική και εξωτερική μετανάστευση του 60 μετατράπηκαν σε «μαυσωλεία» υπέργηρων και ανήμπορων και η ζώσα λαϊκή μας παράδοση, «μουσειακό είδος». Εμείς δε - οι νεοέλληνες- αποδεχτήκαμε το φαντασιακό μιας μονοσήμαντης προόδου και της υλιστικής ευημερίας ενός αστικού τρόπου ζωής αδιαφοροποίητου και ομογενοποιημένου. Ζούσαμε στο «κλεινόν άστυ» ευρισκόμενοι εγγύτερα στο μοντέλο ζωής των μεγαλουπόλεων της Εσπερίας παρά στην πλούσια αντιστασιακή παράδοση των χωριών και των κώμο-πόλεων μας η οποία αποτυπώθηκε σε όλες τις συλλογικές μορφές έκφρασης των προγόνων μας.

Στο Άρθρο 2 του καταστατικού της Αδελφότητας του χωριού μου -η οποία ιδρύθηκε στα 1964 με την επωνυμία : Αδελφότητα Λιππιωτών Λάκκας Σουλίου «Ο προφήτης Ηλίας»-για την υποστήριξη των αποδήμων, αναφέρεται ρητά ότι ο σκοπός της είναι: «η Πατριωτική ένωση των κατοικούνταν ανδρών και γυναικών στην Αθήνα και στον Πειραιά , η ηθική και υλική ενίσχυση της γενέτειρας μας και των αναξιοπαθούντων συγχωριανών μας καθώς και η εκτέλεση κοινωφελών έργων για την εξυπηρέτηση της Κοινότητας» Είναι σαφής η σύνδεση του πατριωτισμού και της κοινωνικής αλληλεγγύης στο όνομα της κοινής καταγωγής και των «κοινοτικών αρχών» που καθόρισε την 50ετή πορεία του συλλόγου μας και καθίσταται τραγικά επίκαιρη στα χρόνια μας.

Αρχές που βασίστηκαν στην κοινωνική προσφορά των συγχωριανών μας βάση των οποίων φτιάχτηκαν εκκλησίες , παρεκκλήσια , σχολεία , στέρνες και έργα υποδομής . Σημαντική ήταν συμβολή όσων αποκτούσαν χρήματα ερχόμενοι στην Αθήνα η ευρισκόμενοι σε κάποια από τις παροικίες του Ελληνισμού στα Βαλκάνια ως έμποροι η τεχνίτες . Με τα χρήματα τους δημιουργήθηκαν βασικές υποδομές όπως δρόμοι, δίκτυα ύδρευσης , προικοδοτήθηκαν φτωχά κορίτσια , βοηθηθήκαν παιδιά να σπουδάσουν , υποστηρίχτηκαν αναξιοπαθούντες. Σε πολλές περιπτώσεις εξαγοράστηκε αγροτική γη από τους τσιφλικάδες και δόθηκε σε ακτήμονες για καλλιέργεια διασφαλίζοντας τα αναγκαία για την επιβίωση σε όλους. Όσοι δε αναγκάζονταν λόγω των συνθηκών ζωής να μετοικήσουν σε αστικά κέντρα φρόντιζαν να εργαστούν σε επιχειρήσεις Ηπειρωτών και να βοηθηθούν τα μέλη των οικογενειών τους όταν υπήρχε ανάγκη. Έτσι καταγράφηκαν στην συλλογική μας συνείδηση ως ευεργέτες στον αντίποδα των σύγχρονων «αρπακτικών» - της οικονομικής ελίτ που κατ ευφημισμό προσδιορίζουμε ως ιδιωτική πρωτοβουλία - έτοιμων να ξεπουλήσουν τον τόπο τους για το εφήμερο κέρδος και τον επιδεικτικό τρόπο ζωής τους .

Οι ήρωες που έδωσαν την ζωή τους για την απελευθέρωση της Ηπείρου και οι μεγάλοι ευεργέτες ήταν τα σημαντικότερα πρότυπα της κοινοτικής μας ζωής και οι σύλλογοι μας αποτέλεσαν τους θεματοφύλακες αυτής της παρακαταθήκης . Ο πατριωτισμός και η κοινωνική αλληλεγγύη ήταν όροι αλληλένδετοι και η διατήρηση της λαϊκής μας παράδοσης ήταν όρος «παίδευσης» των Ηπειρωτών της αποδημίας προκειμένου να κρατηθούν ζωντανές οι σχέσεις με τον τόπο και να καλυφθεί το υπαρξιακό κενό και ο μοναχικός βίος του αστικοποιημένου ανθρώπου. Είναι αυτή την παρακαταθήκη που βάλθηκε να αποστεώσει και να απαξιώσει η προοδευτική εθνο-μηδενιστική μας διανόηση και οι τηλεοπτικοί αστέρες –πρότυπα μας- που προετοίμασαν το έδαφος μαζί με τους πολιτικούς μας για την μετατροπή μας σε αποικία – χώρα υποτακτικών και υπόδουλων στην Κα Μέρκελ στη Κα Λαγκάρντ φοβική έναντι του κου Ερντογάν αλλά …….και του Κου Μπερίσα!!!- .



Αξιοποιώντας και εκσυγχρονίζοντας αυτή την Αντιστασιακή μας παράδοση, μπορούμε ν’ απαντήσουμε στις σημερινές ανάγκες επιβίωσης των συμπολιτών μας διανύοντας μια αντίστροφη πορεία -από τα αστικά κέντρα προς την ύπαιθρο- γεγονός που συντελείται τα τελευταία 2 χρόνια συστηματικά.

Μέσα από την ενεργοποίηση των πρωτοβάθμιων σωματείων θα μπορούσε να προχωρήσει άμεσα η καταγραφή αυτών που επιστρέφουν στα χωριά μας αλλά και των οικογενειών που αντιμετωπίζουν άμεσα προβλήματα επιβίωσης , προκειμένου να παρασχεθούν ανάλογες υπηρεσίες πρώτης ανάγκης. Ειδικά για όσους επιστρέφουν στον τόπο μας, είναι αναγκαίο να παρασχεθεί συστηματική ενημέρωση :αναφορικά με: τις δυνατότητες παραγωγικής δραστηριότητας σε κάθε περιοχή, το είδος των ενδεδειγμένων καλλιεργειών , τις δυνητικές πηγές χρηματοδότησης –ενίσχυσης , νομικά η φορολογικά ζητήματα , την αναγκαία δικτύωση με αγορές η άλλες σχετικές πρωτοβουλίες (κίνημα κατά των μεσαζόντων , νέοι αγρότες κοκ). Αυτό προϋποθέτει την πλαισίωση του Δικτύου με ομάδα ειδικών αλλά και την προώθηση συνεργασιών– όπου είναι εφικτό- με την τοπική αυτοδιοίκηση, την εκκλησία , σωματεία ανέργων –πχ Άρτα- και άλλους κοινωνικούς φορείς στην Ήπειρο. Η δυνατότητα εξασφάλισης αγροτικής γης προς εκμετάλλευση αποτελεί σημαντικό παράγοντα και προς αυτή την κατεύθυνση θα πρέπει να διερευνηθούν οι δυνατότητες αξιοποίησης της εκκλησιαστικής περιουσίας μετά και την δημόσια δέσμευση του Αρχιεπισκόπου . Η συμμετοχή της εκκλησίας σ έναν τέτοιο δίκτυο αλληλεγγύης κρίνεται εξ αρχής αναγκαία δεδομένης της συσσωρευμένης εμπειρίας στο προνοιακό σύστημα και σε πρακτικές όπως η διενέργεια συσσιτίων , η παροχή ειδών πρώτης ανάγκης , οι ξενώνες φιλοξενίας κοκ. Εκτός της εκκλησίας σημαντική κρίνεται η συνεργασία του Δικτύου με εκπαιδευτικούς φορείς όπως το Παν/μιο Ηπείρου και το αντίστοιχο ΤΕΙ . Ήδη το Παν/μια σε συνεργασία με το Δήμο Ιωαννιτών έχει δεσμευτεί για την αξιοποίηση 3500 στρεμμάτων γης για αγροτική και κτηνοτροφική παραγωγή – ανάλογες πρωτοβουλίες έχει αναλάβει και το ΤΕΙ στην Άρτα- αλλά και για την ίδρυση και λειτουργία καταναλωτικού συνεταιρισμού προμήθειας προϊόντων από τις εκτάσεις αυτές. Η συμβολή των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων έχει τεράστια σημασία αφού θα μπορούσαν να αξιοποιήσουν τις εγκαταστάσεις τους προσφέροντας ταχύρυθμη και στοχευμένη εκπαίδευση στους νέους παραγωγούς -ακόμα και να εισαγάγουν κύκλους μαθημάτων για εργαζόμενους η απολυμένους- προκειμένου να αναλάβουν την επαναλειτουργία βιοτεχνικών η βιομηχανικών μονάδων που έκλεισαν. Επιπρόσθετα θα μπορούσαν να προσανατολίσουν την πρακτική άσκηση των φοιτητών τους στα νέα παραγωγικά εγχειρήματα και στις διασφάλιση των αναγκαίων υποδομών για την λειτουργία τους αλλά και να προσαρμόσουν την έρευνα τους στις τρέχουσες τοπικές ανάγκες της παραγωγής. Η Γαλακτοκομική Σχολή Ιωαννίνων αποτελεί πρωτεργάτη στην σύνδεση της εκπαίδευσης με την τις τοπικές ανάγκες αλλά και πρότυπο αφού συνδέει την εκπαίδευση με την πρόνοια δεδομένης της εξασφάλισης δωρεάν στέγασης και διατροφής των μαθητών της που έχουν ανάγκη στο οικοτροφείο της σχολής.

Μια αντίστοιχη πρωτοβουλία ίδρυσης ενός Συνεταιριστικού Παντοπωλείου στην Αθήνα με Ηπειρωτικά προϊόντα –κατά προτεραιότητα από μικρούς παραγωγούς- θα αποτελούσε σημαντικό βήμα προώθησης της υπεύθυνης κατανάλωσης και της στήριξης της τοπικής μας παραγωγής. Ο ρόλος της Συνεταιριστικής Τράπεζας Ιωαννίνων αλλά και του υπό ίδρυση νέου ταμείου για τις Κοινωνικές Επιχειρήσεις θα ήταν σημαντικός για την ανεύρεση των αρχικών κεφαλαίων προώθησης συνεταιριστικών εγχειρημάτων.

Μια επιπρόσθετη δραστηριότητα κοινωνικής αλληλεγγύης στον αστικό χώρο θα ήταν και η λειτουργία Τράπεζας Χρόνου με την συμμετοχή των ήδη ενεργών μελών των πολιτιστικών συλλόγων προκειμένου να καλυφθούν άμεσες ανάγκες στη βάση της ισότιμης ανταλλαγής υπηρεσιών μεταξύ των συμμετεχόντων .

Η λειτουργία του Δικτύου Αλληλεγγύης είναι καθοριστικής σημασίας για την επιβίωση των συμπολιτών μας αφού οι επιπτώσεις της κρίσης στην καθημερινότητα μας θα γίνουν πραγματικά εμφανείς την τρέχουσα χρονιά . Οι συνθήκες ύφεσης στην αγορά , η συνεχής απώλεια θέσεων εργασίας σε συνδυασμό με τα σκληρά μέτρα φορολόγησης που επιβάλλονται από τους τοκογλύφους, δεν αφήνουν κανένα περιθώριο ελπίδας για την συντριπτική πλειοψηφία του λαού μας. Το ύψος των ανείσπρακτων οφειλών , η αδυναμία καταβολής του χαρατσιού από χιλιάδες νοικοκυριά ενώ ακόμα δεν έχουν ταχυδρομηθεί ο Φόρος Ακίνητης περιουσίας για τα έτη 2010, 2011 και 2012, καταδεικνύουν το αδιέξοδο που θα βρεθούν οι ελληνικές οικογένειες μέσα στο 2013. Τα δε κατασταλτικά μέτρα που προωθούνται όπως η μη δυνατότητα παράτασης των δόσεων για τους οφειλέτες στο Δημόσιο , η κατάσχεση περιουσιακών στοιχείων όσων χρωστούν στο Κράτος πάνω από 500 € , η αυτόματη είσπραξη χρημάτων από τους τραπεζικούς λογαριασμούς των οφειλετών, αποδεικνύουν τις πραγματικές προθέσεις των δανειστές μας.

Δεδομένης της πλήρους ανεπάρκειας του υφιστάμενου πολιτικού προσωπικού να ανταποκριθεί στις ανάγκες του Ελληνικού λαού και ν αντιμετωπίσει το ακραίο κοινωνικό πρόβλημα που εξελίσσεται, είναι η στιγμή που θα πρέπει οι σύλλογοι της αποδημίας να σταθούμε στο ύψος των περιστάσεων και να ανταποκριθούμε στην ιστορική μας αποστολή, διαφορετικά θα εξαφανιστούμε…

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Νεα ΚΑΠ: η αιτία των αγροτικών κινητοποιήσεων

Η χρονική μετάθεση κατά ένα χρόνο της εφαρμογής του όρου της νέας Κοινής Αγροτικής Πολιτικής (ΚΑΠ) περί υποχρεωτικής αγρανάπαυσης, συνιστά τ...