Κυριακή 8 Σεπτεμβρίου 2013

Η κοινωνική θύελλα του Φθινοπώρου

Οι απαιτήσεις της τρόικας -που διαμηνύθηκαν μέσω e-mail !- για κλείσιμο των τριών αμυντικών βιομηχανιών της χώρας ( Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα, ΕΛΒΟ και ΛΑΡΚΟ) με απόλυση 2.000ων εργαζομένων χωρίς αποζημίωση,  σε συνδυασμό με την άρνηση για μείωση του συντελεστή του φόρου κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης, προσδιορίζει ανάγλυφα το σχέδιο των δυνάμενων κατοχής για τον επερχόμενο χειμώνα. Πλήρης υποταγή και φτωχοποίηση των μεσαίων και κατωτέρων στρωμάτων  σε μια χώρα-έρμαιο των επιθετικών βλέψεων των γειτόνων(προεξάρχουσας της Τουρκίας) έναντι των οποίων θα αμυνόμαστε  με σφαίρες και όπλα που θα εισάγουμε από τις Γερμανικές Εταιρίες όπλων!


Το δίδυμο Ράιχενμπαχ και Φούχτελ, με πρόσχημα την παροχής τεχνικής βοήθειας για την αναδιάρθρωση του Κράτους και την επίτευξη της «αντι-γραφειοκρατικής επανάστασης», πατώντας πάνω σε παθογένειες του δημόσιου τομέα που εξέθρεψε η πολιτική ελίτ και διαιώνισαν οι εγχώριοι ολιγάρχες, προωθούν την μεγαλύτερη κατάρρευση Κράτους Πρόνοιας και το πιο ειδεχθές ξεπούλημα του Δημόσιου πλούτου που έχει συμβεί ποτέ σε περίοδο ειρήνης σε χώρα του Δυτικού Κόσμου.  Η βιαιότητα των μέτρων του Μνημονίου μπορεί να συγκριθεί με τα προγράμματα σοκ που εφαρμόστηκαν στις χώρες της Αν. Ευρώπης για την υιοθέτηση των νέο-φιλελευθέρων σχεδίων –όπως πχ το «σχέδιο Κόμπρα» στην Αν.  Γερμανία- για την μετάβαση των οικονομιών τους στην ελεύθερη αγορά.  

Το πιο βίαιο κοινωνικό σύμπτωμα το επόμενο διάστημα θα είναι αναμφίβολα η άρση της απαγόρευσης των εξώσεων της πρώτης κατοικίας και οι πλειστηριασμοί για οφειλές άνω των 5. 000 € στο δημόσιο.  Τα νοικοκυριά, βρισκόμενα υπό την πίεση  του τρι-πολικού κλοιού της δραστικής μείωσης των εισοδημάτων,  των εξοντωτικών  φορολογικών βαρών  και της ανόδου των τιμών των βασικών καταναλωτικών προϊόντων,  αδυνατούν ν’ ανταποκριθούν στις στοιχειώδεις ανάγκες τους σωρεύοντας χρέη.  Ήδη 2 εκατ.  φυσικά πρόσωπα παρουσιάζουν 21,5 δις ληξιπρόθεσμες οφειλές ενώ αυτές των νομικών προσώπων αγγίζουν τα 40 δις! Αναμενόμενα λοιπόν: η στάση πληρωμών των Τραπεζικών δανείων, τα οποία ουδόλως μειώθηκαν την περίοδο της κρίσης, αλλά και το επικείμενο κλείσιμο
40.000 μικρών επιχειρήσεων στον Ιδιωτικό τομέα που θα προσθέσει τουλάχιστον 90.000 ανέργους στο μακρύ κατάλογο των ανέργων που ποσοστιαία θα φτάσει το 32% μέχρι το τέλος του 2013! Σ’ αυτό το πλαίσιο και κάτω από την πίεση των ξένων funds που όλη την προηγούμενη περίοδο αγόραζαν μισοτιμής τα «κόκκινα δάνεια», η κυβέρνηση ωθείται στο να δώσει το πράσινο φως στους πλειστηριασμούς, πετώντας στο δρόμο 150.000 οικογένειες που αδυνατούν να πληρώσουν τις οφειλές τους στις Τράπεζες που ανέρχονται στα 17,5 δις €.  Ο υπαινιγμός για την εφαρμογή κοινωνικών κριτηρίων κατά την εφαρμογή του μέτρου είναι ψευδεπίγραφος αφού το Υπουργείο Ανάπτυξης δεν διαθέτει κανέναν μηχανισμό προσδιορισμού των κακοπληρωτών.  Απαιτείται άμεσα η κινητοποίηση κοινωνικών δυνάμεων για την αποτροπή των εξώσεων και το άνοιγμα των κλειστών σπιτιών για τους αστέγους κατά το πρότυπο του εξελισσόμενου κινήματος στην Ισπανία την τρέχουσα περίοδο.

 Ούσα υπό την αιγίδα του Κου Ραιχενμπαχ η αναδιάρθρωση –αποδιάρθρωση της Δημόσιας Διοίκησης, συντελείται η αποδόμηση του ισχνού Κοινωνικού Κράτους, ανοίγοντας νέες ευκαιρίες  έτοιμων αγορών στις εταιρίες των ημετέρων.  Οι 25. 000 υπάλληλοι του Δημόσιου Τομέα που εντάσσονται στο καθεστώς κινητικότητας –μέρος των οποίων θα απολυθούν - προέρχονται κυρίως από τους τομείς  της Εκπαίδευσης,  της Υγείας, των Ασφαλιστικών Ταμείων και των Δήμων.  .
Πιο συγκεκριμένα, η κινητικότητα των 2.000 εκπαιδευτικών στην Τεχνική Εκπαίδευση οδηγεί στα ιδιωτικά ΙΕΚ 20. 000 μαθητές την τρέχουσα χρονιά.  Ο περιορισμός κατά 10. 000 των αναπληρωτών του Τακτικού προϋπολογισμού θα δημιουργήσει μεγάλα κενά στην κάλυψη των αναγκών των σχολείων κυρίως σε απομακρυσμένες και νησιωτικές περιοχές.  Αντίστοιχα, επιπτώσεις στην διοικητική λειτουργία των ΑΕΙ και ΤΕΙ της χώρας, καθώς και στην λειτουργία των ερευνητικών κέντρων, θα δημιουργήσει το σχέδιο κινητικότητας των διοικητικών  υπαλλήλων των ανώτατων και ανώτερων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων.
 Η αναδιάρθρωση στο χώρο της υγείας,  δηλαδή η κινητικότητα των 1.835 εργαζόμενων (γιατρών και νοσηλευτικού προσωπικού), θα έχει ως συνέπεια 600 λιγότερες κλίνες μόνο στα Νοσοκομεία της Αττικής και άρα  την ακόμα μεγαλύτερη ταλαιπωρία του κοινού, την επέκταση του χρόνου αναμονής και την υποβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών.  Το σχέδιο της νομιμοποίησης της «ειδικής αμοιβής» για όσους επιλέξουν τον γιατρό τους στο δημόσιο νοσοκομείο, θα ανεβάσει ακόμα περισσότερο το κόστος των νοσηλειών αφού στην ουσία αποτελεί νομιμοποίηση στο «φακελάκι».  Ο συνδυασμός των παραπάνω θα στρέψει αναπόφευκτα ακόμα περισσότερους στα ιδιωτικά ιατρεία και θεραπευτήρια, θέτοντας εν αμφιβόλω το νόημα των μισθολογικών κρατήσεων για ιατροφαρμακευτική περίθαλψη.
Καθυστερήσεις στην καταβολή συντάξεων και επιδομάτων θα προκαλέσει η κινητικότητα των 500ων  υπαλλήλων των ασφαλιστικών ταμείων και των 300ων του ΟΑΕΔ.  Ειδικότερα για τα Ασφαλιστικά ταμεία η τρύπα των 2,5 δις € ως απόρροια α) των αυξημένων δαπανών λόγω της συνεχούς αύξησης  των συνταξιούχων (μόνο το ΙΚΑ καταβάλλει 10 δις ετησίως σε συντάξεις) και β) των μειωμένων εσόδων  λόγω περικοπών της Κρατικής χρηματοδότησης και του περιορισμού των ασφαλιστικών εισφορών ( αποτέλεσμα  της εκρηκτικής ανεργίας, της επέκτασης της ανασφάλιστης εργασίας,  της κατακόρυφης πτώσης των μισθών κλπ), οδηγεί σε νέο άνοιγμα του ασφαλιστικού στο επικείμενο γύρο διαπραγματεύσεων του Σεπτεμβρίου. Άνοιγμα που κατατείνει στην υιοθέτηση ενός μεικτού συνταξιοδοτικού μοντέλου,κατά τα πρότυπα Friedman, που εφήρμοσε πρώτος ο Πινοσέτ με κρατική εγγύηση ενός ελάχιστου ποσού σύνταξης της τάξεως των 300 €/μηνα, και επιπρόσθετη αναπλήρωση από πληρωμές του ασφαλιζόμενου σε ιδιωτικές εταιρίες ασφάλισης. Μετά την ληστρική διαχείριση των αποθεματικών των ασφαλιστικών ταμείων, με  πολιτικές και ποινικές ευθύνες-, αφενός μετά την κρίση του χρηματιστηρίου το 2000 και αφετέρου με το πρόσφατο εγκληματικό PSI όπου κουρευτήκαν τα ομόλογα των ταμείων κατά 60%,  και μπροστά στο αδιέξοδο της ύφεσης, οι δανειστές μας θα ωθήσουν σε ακόμα μεγαλύτερες περικοπές συντάξεων και εν τέλει στην ιδιωτική ασφάλιση.  
 Στους ΟΤΑ, η διαθεσιμότητα 2. 200ων  σχολικών φυλάκων και 3. 200ων  δημοτικών αστυνομικών οδηγεί σε αναθέσεις έργων σε  ιδιωτικές εταιρίες  security –όπου υπάρχουν χρήματα-  μετακυλώντας το κόστος φύλαξης στους πολίτες.  Τουλάχιστον 35 χιλιάδες παιδιά θα μείνουν εκτός δημοτικών παιδικών σταθμών δεδομένης της εκκρεμότητας εγκρίσεων προσλήψεων στις δομές αυτές από το Υπουργείο Εσωτερικών.  Η ομάδα του Κου Φούχτελ εφαρμόζοντας έναν μεθοδευμένο σχέδιο επιβολής ισοσκελισμένων προϋπολογισμών στους Δήμους μετά από δραστικές περικοπές της Κρατικής χρηματοδότησης, οδηγεί τους ΟΤΑ στην αδυναμία λειτουργίας.  Μπροστά στο αδιέξοδο, ωθούν τους Δημάρχους σε αύξηση των δημοτικών τελών ενώ προωθούν σχέδια ανάληψης τομέων επιχειρηματικότητας από Γερμανικές Εταιρίες πχ απορρίμματα,  ενέργεια,  υπηρεσίες κοκ.  Όποιος αιρετός δεν συμμορφώνεται στις υποδείξεις δύναται να καθαιρείται και να αντικαθίσταται από Επιτρόπους! Η μεγάλη εγκατάλειψη στους Δήμους είναι φανερή στην περιφέρεια, όπου οι ελλείψεις είναι τεράστιες σε αγροτικούς γιατρούς, δασκάλους,  λεωφορεία, στοιχειώδεις υποδομές (Τράπεζες,  ΕΛΤΑ κοκ) ενώ για την φύλαξη των χωριών μας, ούτε λόγος!
Οι προαναφερθείσες αναφορές περί κινητικότητας δεν προσεγγίζονται από την σκοπιά μιας θεώρησης περί διατήρησης της υφιστάμενης κατάστασης του δημόσιου τομέα.  Το πρόβλημα ανακύπτει από μια καθαρά λογιστική και ποσοτική αντίληψη που διαπερνάει το σχέδιο του Μνημονίου περί αναδιάρθρωσης και εξαντλείται απλά στη μείωση του μισθολογικού κόστους ως αντιστάθμισμα των περιορισμένων εσόδων του κράτους και της ανάγκης επίτευξης του πρωτογενούς πλεονάσματος μέχρι το τέλος του 2013.  . Μια διαφορετική προσέγγιση  με αφετηρία την παραγωγική αναδιάρθρωση του τόπου,  την εξισορρόπηση κέντρου –περιφέρειας και την εξυπηρέτηση του πολίτη, με εφαρμογή του προγράμματος της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης-, θα οδηγούσε σε αξιόπιστα οργανογράμματα υπηρεσιών και θα προχωρούσε στην αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού με συνδυασμό εθελούσιων μετατάξεων,  στοχευόμενης εκπαίδευσης και σε πολλές περιπτώσεις σε αλλαγή αρμοδιοτήτων.  Πριν την διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού του Κοινωνικού Κράτους θα πρέπει να υπάρχει  απάντηση για το περιεχόμενο της εκπαίδευσης που έχουμε ανάγκη ,  για το μοντέλο υγείας και ασφάλισης  -εκκινώντας από την πρόληψη, την διατροφή, το υγιές περιβάλλον καταλήγοντας στην δραστικό περιορισμό της εμπορευματοποίησης της υγείας-.  Η μόνη δυνατή αναδιάρθρωση του Κοινωνικού Κράτους που θα ήταν δυνατόν να εξοικονομήσει πόρους, θα ήταν αυτή της προσαρμογής του στις τοπικές ανάγκες και στην αξιοποίηση εμπειριών και μεθόδων της Κοινοτικής μας παράδοσης.  Στο πλαίσιο αυτό θα μπορούσε να προσεγγιστεί για παράδειγμα μια άλλη θεώρηση της διαχείρισης των πόρων των ασφαλιστικών ταμείων (κινητής και ακίνητης περιουσίας), μέρος των οποίων θα μπορούσαν να διατεθούν ως κεφάλαια για την παραγωγική ανασυγκρότηση κατά το πρότυπο των αυτό-διαχειριζόμενων ασφαλιστικών ταμείων και των συνεταιριστικών τραπεζών με πραγματικό ανταποδοτικό όφελος.  .  
Στην αμέσως επόμενη περίοδο το κεντρικό ζήτημα των κοινωνικών επιπτώσεων  θα πρέπει να επικεντρωθεί στο ερώτημα: ποιος πληρώνει αυτή την κρίση επιβάλλοντας την ανάγκη επιμερισμού των βαρών που αντιστοιχούν στην οικονομική ελίτ πχ με την εφαρμογή ενός ομολογιακού δανείου, η οποία από την αρχή της κρίσης απολαμβάνει  ασυλίας , αλλά και στους ξένους δανειστές τοκογλύφους.  
Παράλληλα, θα πρέπει να υπάρξουν συγκεκριμένες και εφικτές προσεγγίσεις, που θα συνιστούν ένα εναλλακτικό σχέδιο επιβίωσης και μοντέλου κοινωνίας που θα θέλαμε, προκειμένου να υπερβούμε την ύφεση και τις εξαρτήσεις, με αφετηρία ένα σχέδιο παραγωγικής ανασυγκρότησης και αντιμετώπισης της ανεργίας.  

Προαπαιτούμενο αυτών αποτελεί η επανάκτηση της εθνικής μας κυριαρχίας που καταστρατηγείται από τους Γερμανούς τοποτηρητές, γεγονός που απαιτεί ένα συνεχιζόμενο αντι-αποικιακό αγώνα βασισμένο στις όποιες εναπομείνασες κοινωνικές δυνάμεις και συλλογικότητες του τόπου, ξαναδίνοντας την ελπίδα στο χειμαζόμενο λαό μας. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Νεα ΚΑΠ: η αιτία των αγροτικών κινητοποιήσεων

Η χρονική μετάθεση κατά ένα χρόνο της εφαρμογής του όρου της νέας Κοινής Αγροτικής Πολιτικής (ΚΑΠ) περί υποχρεωτικής αγρανάπαυσης, συνιστά τ...